Showing posts with label aquaculture. Show all posts
Showing posts with label aquaculture. Show all posts

CEMACS USM

Hi Hi everyone..! lama menghilang.. sehat semua? hehe.. Ok.. x perlu cakap byk.. straight to the point --> Now, neng nak share share my knowledge in field trip kat CEMACS USM, Muka Head.. by the way, I'm taking bachelor in Biology Aquatic in USM, Pulau Pinang now.. 

 apa itu CEMACS USM?

MeMoRy


Hari nie, hari final presentation neng.. mcm-mcm soalan ditanya oleh staf and manager complex.. mcm-mcm jawapan laa neng jawab. eta btl ke x. hantam saja..!! hua3.. sblom kami present, kami bergambar dulu.. nnti dh kena 'tembak' xdk mood amik gmbar plak kan?? hehe..

KONVENSYEN DAN EKSPO KO-NELAYAN 2012



24 - 25 March 2012
KONVENSYEN DAN EKSPO KO-NELAYAN 2012

ganjaran kami lepas keja


penat-penat keja, msti da ganjaran gak kan? haha..
nie ganjaran kami..
tgk bawah nie..

bikin dedak ikan



mari neng ajar cmne nk buat dedak ikan..
senang aje..

brapa byk garam? brapa byk air?


setiap kali nk measure water salinity msti akn da pobem dlm kira brape byk garam diperlukan..

contoh,

utk hasil 10 ppt air, brape byk garam diperlukan? brape byk air nk guna?

pening kan?? skrg.. neng dh taw jawapan nyaa.. HAHAHA.. akhirnyaa.. dpt gak jwapan.. :D neng taw jawapan nie pon sbb nk culture artemia guna air garam.. hehe..

kena kira-kira ciket yew..

TRAYONG, SABAH


ari nie neng g tempat practical corsemate neng..

tempat --> JABATAN PERIKANAN TRAYONG, SABAH..
sistem --> sangkar ikan
jenis ikan --> ikan kerapu, ikan jenahak merah, ikan putih, ikan ape lgi tah.. x igt dh.. =.=''


water system

water system have 2 types: (dari ape neng learn for today)

3 hari daahh..

yaya..!! rega udang galah dh capai 3 ari.! so, dah tibe msa kebizian neng dh.. setiap ari kena bgi makan artemia setiap 12 jam..

Keli..!!

benda nie dh biace neng buat kt UPMKB.. ari nie neng buat lgi kt Ko-Nelayan Laya-Laya..

akhirnyeee..

keja ari nie simple jew.. tungu pnyew la lama.. akhirnye telur udang galah dah menetas..!! yay..!! tpi x byk.. first day kan.. x byk lgi rega dpt.. huhu..

new experience

haha.. 2day learning process paling excited..!! neng dpt ilmu baru..!! yeaahh.. =D
neng ari nie dpt blajar 2 ilmu baru.. jeng jeng jeng......

Ikan Hiasan

ari nie, neng blajar psal ikan hiasan.. tgk ikan di bawah nie yew.. comey2 smua .. ^^

nothing special

 ari ke-3 --> beri mkn ikan, bersih tangki ikan, grading fish..


First day practical..!!

haha.. napak tajuk nie kan?? hehe.. neng skrg practical kt Komplek Pembenihan dan Ternak Ikan Marin Laya-Laya (Ko-Nelayan).. tempat nie ada kt Tuaran, Sabah.. org sini bek2 smua.. klakar2.. sporting2 smua.. suke sgt2 kt sini.. lokasinye x laa duk dlm bandar sgt.. pon x la kampung sgt.. aman damai.. bestt..!!

Mari tgk gmbr2 kt Ko-Nelayan.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Cute Happy Ghost